Hello people! Welcome to my blog!
' Life is way better when you're laughing. '

Monday 22 September 2014

USAHAWAN-USAHAWAN YANG BERJAYA DI MALAYSIA



                                                         DATO' TONY FERNANDES






KENAPA USAHAWAN INI DIPILIH?

Usahawan ini dipilih kerana beliau merupakan salah seorang usahawan yang berjaya. Beliau merupakan pengasas dan peneraju syarikat penerbangan termurah, Air Asia.




LATAR BELAKANG


- Berusia 50 tahun.

- Dilahirkan pada 30 April 1964.

- Mempunyai campuran Portugis Goa (India) dan Portugis Melaka.

- Bapa beliau bernama Dr Stephen Edwards  manakala ibunya bernama Ena Dorothy Fernandez.

- Beliau mulai alam perkerjaan di Virgin Atlantic sebagai auditor, kemudian sebagai kontroller kewangan di     sebuah syarikat dimilik oleh Richard Branson, iaitu Virgin Record sehingga 1989.

- Sekembalinya  ke Malaysia beliau telah dilantik sebagai pengarah urusan Warner Music (Malaysia) Sdn       Bhd.  Sewaktu bertugas di syarikat ini beliau berjaya mencetus suatu  ‘revolusi’ dalam muzik etnik, nasyid   dan dangdut kedalam arus perdana muzik tanah air. Beliau berkhidmat dalam kumpulan ini dari 1992             sehingga 2001, dan akhir sekali memegang jawatan vice  presiden kumpulan  bagi kawasan AsiaTenggara.



BAGAIMANA BELIAU MEMBANGUNKAN PERNIAGAANNYA?



Penglibatan beliau sebagai penggerak utama dalam penubuhan dan operasi  Air Asia,  syarikat penerbangan tambang murah yang paling berjaya di Asia. 
Bermula dengan dua buah kapal terbang Boeing 737  yang  usang tatkala masih dimiliki kerajaan, kini kumpulan  Air Asia yang diterajui Tony Fernandes sejak tahun 2001  telah maju dari setapak ke setapak sehingga kini memiliki 62 buah kapal terbang dalam perkhidmatan dan 277 buah lagi dalam pesanan. 

Setelah kesemua kapal terbang ini beroperasi nanti, ini mungkin menjadikan kumpulan penerbangan Air Asia sebagai kumpulan penerbangan tambang murah yang tebesar di dunia.
Kini kumpulan Air Asia berkhidmat melalui  142 laluan dan 78 destinasi  dengan sejumlah 400 penerbangan sehari  di Asia, dan juga ke Australia dan Eropah. 

Pada tahun 2011,  Air Asia telah menerbangkan sejumlah 30 juta penumpang dari pelbagai negara.



No comments:

Post a Comment