Hello people! Welcome to my blog!
' Life is way better when you're laughing. '

Monday 22 September 2014

4 USAHAWAN YANG BERJAYA DI MALAYSIA

USAHAWAN-USAHAWAN YANG BERJAYA DI MALAYSIA



                                                            DATUK JIMMY CHOO


                                      



KENAPA USAHAWAN INI DIPILIH?


Usahawan Jimmy Choo dipilih kerana saya amat mengagumi usahawan ini kerana telah berjaya menjadi seorang yang amat dikenali di abad ini dengan kisah kejayaannya yang tersendiri  dengan  mengeluarkan produknya sendiri iaitu kasutnya yang eksklusif dan bergaya. Jimmy Choo telah mendapat pendedahan awal tentang teknik pembuatan kasut kerana dulunya ayah beliau pernah menjalankan perniagaan membuat kasut.



LATAR BELAKANG

- Seorang pereka kasut yang beroperasi di London, England.
- Terkenal kerana kasut serta beg tangan buatan tangannya yang mahal. 
- Antara pelanggan-pelanggannya ialah Natalie Imbruglia, Katie Holmes serta Puteri Diana dari Wales.  
- Tamara Mellon telah menjadi rakan kongsi dengan Jimmy Choo untuk memulakan sebuah syarikat pengeluaran kasut yang berpusat di Itali dan mengeluarkan jumlah kasut dalam kuantiti yang besar.
- Nama sebenar Jimmy Choo adalah sebenarnya Jimmy Chow. Pendaftar telah tersilap mengeja namanya pada sijil kelahiran  Jimmy Choo sehinggakan nama Jimmy Choo itu dikenali ramai. 
- Beliau dilahirkan di Pulau Pinang Malaysia pada tahun 1961.
- Belajar di Kolej Teknikal Cordwainer( Kolej Fesyen London)
- Beliau mula membuat kasut ketika umurnya sebelas tahun.
- Choo sekarang ialah warganegara UK.


BAGAIMANA BELIAU MEMBANGUNKAN PERNIAGAANYA?


Jimmy Choo telah dilahirkan dalam sebuah keluarga di mana, ayahnya menjalankan perniagaan membuat kasut. Beliau telah mendapat pendedahan awal mengenai teknik pembuatan kasut daripada ayahnya sendiri iaitu seorang tukang kasut sepenuh masa.

Beliau menolong ayahnya dan berjaya menghasilkan kasut pertamanya pada umur 11 tahun. Menyambung pengajian dalam bidang pembuatan kasut dan fesyen di London. 
Pada tahun pertama, bapanya menanggung pengajiannya tetapi untuk 3 tahun yang seterusnya, beliau terpaksa melakukan kerja part time sebagai pencuci di restoran dan juga di kilang kasut demi mencari sesuap nasi dan menampung pengajiannya.
Selepas tamat pengajian, beliau mencuba untuk membuka kedai kasutnya dengan menyewa sebuah bangunan bekas hospital yang ditinggalkan. Beliau mengharungi 4 tahun yang mendukacitakan kerana jualan kasutnya amat menyedihkan. 
Setelah empat tahun bertungkus lumus, rekaan beliau telah mendapat liputan di Majalah Vogue, sebuah majalah fesyen terkenal di UK. Nama Jimmy Choo mula dikenali. Tetapi beliau masih kecewa kerana walaupun mendapat liputan media jualannya terus merosot.
Empat tahun berlalu apabila mendiang Puteri Diana berkenan dengan rekaan beliau lantas membelinya sekitar tahun 1990. Semenjak daripada hari itu, dia terus jatuh cinta dengan rekaan Jimmy Choo dan menyebabkan nama Jimmy Choo terus melonjak di persada antarabangsa. 

Kini jenama Jimmy  Choo dikaitkan dengan gaya, kemewahan dan ketulenan serta menjadi kegilaan artis dan selebriti di seluruh dunia. Sepasang kasut wanita dijual sehingga mencecah beribu-ribu US dollar.



No comments:

Post a Comment