Hello people! Welcome to my blog!
' Life is way better when you're laughing. '

Tuesday 30 September 2014

ARTIKEL BERKAITAN USAHAWAN

2. USAHAWAN SEBAGAI KERJAYA



SUMBER:  http://mylittletask.blogspot.com/2010/11/usahawan-sebagai-kerjaya.html


Artikel ini menjadi pilihan saya kerana zaman sekarang ramai yang mula berjinak-jinak dalam bidang keusahawanan ini dan menjadikan keusahawanan bidang kerjaya mereka. Malahan, golongan remaja zaman kini pun telah menjadikan part time dalam kehidupan mereka. 

Perniagaan dan keusahawanan merupakan satu bidang pekerjaan yang mencabar walaupun ianya kelihatan mudah. Kedua-duanya  membawa erti kata yang sama  dari satu sudut iaitu bekerja sendiri menjual atau memberi perkhidmatan tertentu namun kedua-duanya adalah berbeza. Perniagaan merupakan suatu urus niaga jual beli dan tidak lebih daripada itu. Seorang peniaga hanya memikirkan pasal keuntungan dan tidak akan cuba untuk mengembangkan perniagaan tersebut.

 Biasanya seorang seorang peniaga hanya tahu menjual barang yang sudah ada sahaja dan tidak akan cuba mengaplikasikan suatu suatu barang yang baru.

 Manakala seorang usahawan mempunyai perancangan jangka panjang. Seorang usahawana mempunyai semangat yang cekal, ketabahan dan keazaman yang  utuh. Seorang usawahan biasanya merancang dahulu sesnuatu perkara,tempat dan apa sahaja yang berkaitan produk serta perkhidmatan yang ingin dihasilkan. Selain itu seorang usahawan juga tidak hanya memikirkan untung semata-mata.
Antara kelebihan-kelebihan menjadikan bidang usahawan ini sebagai kerjaya adalah:-

  • Tiada bos. Bermaksud tiada siuapa yang akan mengarahkan kita untuk melakukan kerja. Kita sendiri yang akan melakukan kerja tersebut. Kita adalah bos di dalam perniagaan kita.

  • Kerja sampingan. Ini juga boleh menjadi part time business disamping kita melakukan kerja utama kita.

  • Tidak memerlukan kepakaran yang khusus. Apa yang penting adalah ilmu yang mencukupi tentang selok belok bidang keusahawanan ini.

  • Trend zaman kini




No comments:

Post a Comment