Hello people! Welcome to my blog!
' Life is way better when you're laughing. '

Tuesday 30 September 2014

ARTIKEL BERKAITAN USAHAWAN

3. STRATEGI BUSINESS DR TONY FERNANDES





Saya memilih untuk menulis tentang strategi perniagaan dari negara kita sendiri yang telah menjadi jenama bertaraf global dalam tempoh kurang dari 9 tahun iaitu syarikat penerbangan tambang murah AirAsia walaupun pada mulanya hasrat Dato' Tony Fernandes untuk membuka syarikat penerbangan tambang murah ini dipandang rendah dan orang tidak yakin terhadapnya.

Pada tahun 2001, syarikat ini bernilai hanya RM1.00, dibebani hutang sebanyak RM40 juta, mempunyai hanya dua kapal terbang terpakai Boeing 737-300, terbang hanya ke satu destinasi, membawa 250,000 penumpang setahun dan mempunyai hanya 250 pekerja.
Menurut Dato’ Tony Fernandez, tiada rahsia kejayaan yanga da yang ada hanyalah strategi bisnes yang tepat.
Antara strategi-strategi yang digunakan Dato Tony Fernandez untuk membangunkan AirAsia adalah para pekerja di AirAsia merupakan asset syarikat. AirAsia mengelarkan para pekerjanya All Stars kerana bagi AirAsia faktor utama yang menyumbang kepada kejayaannya peranan yang diberikan para pekerjanya. Selain  itu, AirAsia juga turut mengambil inisiatif menubuhkan unit budaya korporat yang bertanggungjawab dalam menerapkan nilai dan amalan syarikat kepada semua pekerja.
Strategi kedua adalah memastikan pengurusan kos efektif. Ini kerana dengan pengurusan kos yang efektif membolehkan AirAsia terus menawarkan harga tambang penerbangan yang rendah kepada pelanggannya.
Strategi yang ketiga adalah membina hubungan yang baik dengan rakyat Malaysia. Untuk setiap kejayaan yang diperolehi oleh AirAsia mahupun Dato Tony Fernandez sendiri, kecil atau besar kejayaan yang diperolehinya bukan sahaja diraikan malahan diwar-warkan di laman web AirAsia sendiri dan hebahan melalui media dan dipaparkan sebagai kejayaan rakyat Malaysia bersama dan bukannya pada kejayaan AirAsia atau Doty Tony Fernandez.

Strategi-strategi yang digunakan AirAsia ini bersifat Universal. Strategi-strategi tersebut bukan sahaja boleh digunakan oleh bisnes yang besar malah juga perniagaan yang kecil dan yang hendak mula bertapak. Strategi-strategi yang digunakan oleh Dato Tony Fernandez ini sangat berkesan dalam pembangunan usahawan. 

No comments:

Post a Comment