Hello people! Welcome to my blog!
' Life is way better when you're laughing. '

Monday 22 September 2014

USAHAWAN-USAHAWAN YANG BERJAYA DI MALAYSIA



                                                         DATUK YUSUF TAIYOOB








KENAPA USAHAWAN INI DIPILIH?



Syarikat miliknya iaitu Yusuf Taiyoob Sdn Bhd (Yusuf Taiyoob) telah menjadi pembekal terbesar pelbagai jenis kurma dan produk mentah makanan kering serta basah dari luar negara untuk pasaran di Malaysia dengan mempunyai kira-kira 3,000 rangkaian pengedar di seluruh negara.Usahawan ini juga dipilih kerana beliau merupakan salah seorang usahawan yang berjaya di Malaysia.




LATAR BELAKANG

Nama : Datuk Yusuf Taiyoob

Jawatan :Pengarah Urusan Yusuf Taiyoob Sdn Bhd


Asal : Georgetown, Pulau Pinang


Umur : 52 tahun


Isteri : Datin Yusnita Ramli


Anak : Waseem (9), Safiya (6) dan Safina (3)


Adik-beradik: Anak sulung daripada empat beradik


Jenis perniagaan: Kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan





BAGAIMANA BELIAU MEMBANGUNKAN PERNIAGAANNYA?




Kesungguhan beliau untuk berjaya dalam bidang perniagaan ini sememangnya tidak dapat dinafikan lagi. 

Zaman remaja beliau sudah bermandikan cabaran demi cabaran dalam dunia perniagaan. Bermula dengan penjualan minyak wangi di Lapangan Terbang Bayan Lepas, yang dibuat sendiri oleh beliau ketika berumur 19 tahun, penerimaan pada peringkat awal adalah sangat memberangsangkan. Sehinggalah pada satu ketika, beliau jatuh sakit (muntah darah akibat pendarahan dalaman yang serious) akibat tekanan yang dihadapi oleh kerana penjualan yang merudum teruk.

Memang tidak dapat dinafikan, dugaan yang beliau hadapi, memberi kesan terhadap usahanya menjadi seorang usahawan berjaya. Namun, beliau nekad untuk menukar bentuk perniagaan yang lain dengan mengimport makanan termasuk kurma secara kecil-kecilan.

Lama-kelamaan, usahanya berhasil apabila perniagaannya berkembang maju dan produk keluarannya semakin popular termasuk di Singapura, Indonesia dan Thailand.

Kini, beliau sudah pun memiliki lebih 1,000 pengedar di negara ini tidak termasuk diluar negara dan hampir 50 kakitangan di pejabatnya. Bilangan pekerja itu tidak termasuk pekerja di tiga gudang di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.


No comments:

Post a Comment