Hello people! Welcome to my blog!
' Life is way better when you're laughing. '

Sunday 12 October 2014

RUMUSAN VIDEO POCARI SWEAT DAN AQUA

 POCARI SWEAT

Kisahnya bermula dengan Akihiko Otsuka, kepala pabrik Tokushima iaitu anak kepada Masahito Otsuka, seorang usahawan karismatik yang mencipta minuman terkenal seperti “Oronamin C Drink” dan “Oronine Ointment”. Nilai murni keusahawanan tersemai dalam jati diri Akihiko Otsuka kerana ayahnya, Masahito Otsuka membudayakan keusahawanan dalam kehidupan seharian Akihiko Otsuka.
            “Saya pun pasti akan menciptakan produk yang belum pernah ada”, kata Akihiko Otsuka. Akihiko Otsuka tekad membangunkan produk yang belum pernah ada dengan tangan sendiri.
            Rokuro Harima, penanggungjawab pengembangan minuman mengemukan idea minuman cairan infus. Pengalaman sakit beliau di Mexico memberi inspirasi kepada beliau bahawa minuman infus mampu mengantikan kandungan air yang hilang dalam tubuh. Akihiko Otsuka menyimpan idea bernas Rokuro Harima di hari kemudian kerana beliau berpendapat bahawa belum sampai waktunya menghasilkan minuman cairan infus.
            Pada tahun 1976, (tiga tahun kemudian), keperluan masyarakat Jepun terhadap kesihatan meningkat dan popular dengan trend olahraga joging. Akihiko Otsuka merancang mengeluarkan minuman cairan infus pada waktu keemasan ini. Minuman cairan infus yang komposisinya kaya dengan ion natrium dan ion kalium dan rasa yang enak di tenggorokan.
            Akihisa Takaichi, peneliti, bertanggungjawab sepenuhnya terhadap penyelidikan dan pembangunan minuman cairan infus. Akihisa Takaichi pergi ke sauna dan berjalan-jalan untuk memahami komposisi keringat. Hasilnya, nilai ion natrium (nilai konsentrasi kadar garam) di sauna lebih tinggi daripada berjalan-jalan.
            Dari sinilah, Akihisa Takaichi menciptakan minuman cairan infus berdasarkan komposisi keringat. Namum demikian, minuman itu rasa pahit dan susah sekali ditelan. Ion natrium memberi rasa asin manakala rasa pahit berasal daripada ion kalium dan magnesium. Minuman ini susah diterima oleh konsumer.
            Akihisa Takaichi menambah zat pemanis untuk menghilangkan rasa pahit, tetapi keseimbangan rasa minuman tidak tepat serta tidak menepati konsep minuman kesihatan yang gulanya bawah 10%.
            Dalam masa 3 tahun, Akihisa Takaichi dan peneliti yang lain mengkaji minuman uji coba lebih daripada 1000 jenis.  Akihiko Otsuka, Rokuro Harima dan Akihisa Takaichi mendapati minuman cecair infus lebih enak jika dicampur dengan minuman uji coba serbuk instan dari celup. Akhirnya, Akihisa Takaichi berjaya mencipta minuman cecair infus yang kandungan gulanya 6.2% dan 7.0%. Peneliti-peneliti menyukai minuman cecair infus yang kandungan gulanya 7.0%. Tetapi, Rokuro Harima, ahli rasa tidak setuju dan membawa peneliti-peneliti mendaki gunung untuk membuat eksperimen terhadap dua jenis minuman cecair infus. Keputusanya, minuman infus cecair 6.2% lebih menepati kriteria minuman kesihatan dan disambut baik.
            Para ahli direksi memunyai tanggapan negatif terhadap minuman cecair infus kerana rasanya kurang enak, tawar dan pasti tidak laku. Akihiko Otsuka tetap dengan pendiriannya dan membuat keputusan menjual minuman cecair infus, dinamakan “Pocari Sweat”.
            Pada April 1980, penjualan Pocari Sweat bermula. Kepala Tim Marketing membuka kiosk menjual Pocari Sweat di pelbagai event dengan harga Rp 10. Pocari Sweat mendapat sambutan buruk dari konsumer.  Akihiko Otsuka membuat keputusan mengagih minuman Pocari Sweat kepada orang ramai dengan jumlah yang tidak terbatas.
            Akihiko Otsuka berani cuba mencipta pasaran yang belum pernah ada. Kepala Tim Marketing memulakan operasi bagi-bagi gratis di seluruh Jepang dengan memberi penjelasan secara detail kepada orang ramai. Jualan Pocari Sweat tetap sama walaupun dibagikan gratis sebesar Rp. 400 Miliar.
            Hasil usaha akhirnya berbuah pada musim panas tahun kedua Pocari Sweat dijual. Pada tahun 1980, jualan Pocari Sweat ialah Rp. 900 Miliar meningkat tiga kali ganda kepada Rp. 2.6 Triliun pada tahun 1981.
            Kesimpulannya, pengusaha Jepang, Akihiko Otsuka berjaya menciptakan pasar baru produk minuman kesehatan. Berawal dari idea Rokuro Harima, penanggungjawab produk minuman di perusahaan Otsuka Jepang, yang memberi idea membuat minuman dari cairan infus. Atas kerja keras dan kreatifitas dari semua elemen perusahaan, pocari sweat akhirnya sukses di 16 Negara.


Aqua


Ketika Tirto Utomo bekerja sebagai pegawai Pertamina, isteri ketua delegasi mengalami diare kerana terminum air yang tidak bersih. Tirto Utomo mengetahui bahawa masyarakat negara Barat tidak minum air minum yang direbus, tetapi air yang telah disterilkan. Idea mendirikan perusahaan air minum dalam kemasan (AMDK) pun bermula.

Perbezaan ketara antara Pocari Sweat dan Aqua adalah Pocari Sweat ialah hasil penyelidikan dan pembangunan Akihisa Takaichi dan peneliti-peneliti dari syarikat Akihiko Otsuka. Aqua pula hasil Slamet Utomo, adik Tito Utomo belajar memproses air minum dalam kemasan di Polaris, sebuah perusahaan AMDK yang ketika itu telah beroperasi 16 tahun di Thailand. Oleh itu, produk Aqua menyerupai Polaris mulai dari bentuk botol kaca, merek mesin pengolahan air, sampai mesin pencuci botol serta pengisi air pada peringkat permulaan.Pada peringkat awal, Aqua (produk air putih dalam botol) kadang-kadang merosot, kadang-kadang naik, situasi yang dialami serupa dengan “Pocari Sweat”. “Dulu bukan main sulitnya. Dikasih saja orang tidak mau. Untuk apa minum air mentah’, itulah celaan yang tak jarang kami terima,” kata Willy Sidharta. Tito Utomo (Pengasas Aqua) dan Akihiko Otsuka (pengasas Pocari Sweat) mempunyai persamaan dalam berani cuba mencipta pasaran yang belum pernah ada dan kecekalan hati yang kuat.

Selain itu, Tito Utomo mempunyai kesediaan meminta nasihat dari pakar-pakar. Contohnya, Tito Utomo mendengar nasihat tingkatkan harga Aqua secara ekstrem dan hasilnya jualan Aqua meningkat. Tetapi, situasi sebaliknya berlaku pada Akihiko Otsuka kerana beliau mempunyai ketegasan diri yang tinggi untuk memasarkan Pocari Sweat walaupun mendapat tentangan hebat. Ketegasan Akihiko Otsuka akhirnya mencipta Pocari Sweat yang berjaya di 16 negara.Taktik pemasaran yang dilancarkan oleh Tito Utomo dan Akihiko Otsuka mempuunyai keunikan masing-masing. Tito Utomo dengan Aquanya menjalankan jualan dari pintu ke pintu dan mendidik orang ramai tentang kesihatan manakala Akihiko Otsuka dengan Pocari Sweatnya memulakan operasi bagi-bagi gratis di seluruh Jepang dengan memberi penjelasan secara detail kepada orang ramai.

Sasaran pasaran Aqua pada peringkat awal ialah golongan menengah atas manakala sasaran pasaran Pocari Sweat pula semua lapisan masyarakat. Kesimpulannya, kedua-dua produk di atas laris dijual kerana pengusahanya melakukan transformasi terhadap kehidupan masyarakat. Tito Utomo dengan Aquanya mengubah tabiat orang Indonesia yang hanya minum tea dan kopi kepada minum air putih untuk kesihatan. Akihiko Otsuka bijak mengambil peluang trend olahraga dengan Pocari Sweat yang kaya dengan ion natrium dan ion kalium serta enak di tenggorokkan.


No comments:

Post a Comment